mandag 18. mars 2019

To dikt om sorg


Det sterkeste og fineste jeg vet

som berører mitt liv for alltid

det er  at jeg har født mine egne barn

holdt dem og elsket dem

og sett dem vokse

både mentalt og fysisk

så er det  noen

som opplever

det tristeste og sterkeste jeg vet

som berører deres liv for alltid

det å miste sitt eget barn

som de har vernet og holdt

elsket og trodd på

og sett det vokse

både fysisk og mentalt

men også sett det brytes ned

for til slutt å forlate dem alle

den tunge sorgen er prisen

for å  ha elsket så høyt

*2* 

Du skal legge din sorg i en kule av glass
og lukke den godt igjen
du skal gå dit og se at den ligger på plass
men du skal ikke knuse den.

Du skal gå dit igjen og igjen for å se
ta den ut litt og holde den
du skal stryke den varsomt og kjenne på det
at den nesten har blitt som en venn

Etter hvert  skal du åpne den litt etter litt
og gråte det du må
for den voldsomme smerten i  tapet ditt
men så skal du la den stå

Det er ikke sånn at din kule blir tom
for noe blir alltid igjen
du skal ikke glemme og late som om
du kan kvitte deg helt med den

Men hver gang du åpner  og åpner igjen
vil  det meste sive bort
da skal du takke deg sjøl og den
for arbeidet dere har gjort

2 kommentarer:

  1. for noen fine ord på det siste diktet - det var heilt sikkert tenkt for meg - som har ein tøff dag å komme gjennom da min mamma døde 1 april. er det lov å dele det diktet på min blogg - self. med ditt navn på

    smil fra ho monika

    SvarSlett
  2. Så fint at du føler at det er tenkt for deg. Koselig at du ville dele det! Klem.

    SvarSlett

Kommenter gjerne!