torsdag 31. oktober 2013

Uhyret fra høyre


 Den ting er ikke laga, som en ikke kan engasjere seg med.   Fuglebrettet, for eksempel, og de som inntar sine måltider der, blafrende og hutrende gjennom vinterens sno og blåst. Jeg har telt til 21 forskjellige, hvis jeg regner med kråke og skjære. Og det må man jo, skal en få mange.   Det kan gå ganske dramatisk for seg på fuglebrettet om dagen. Særlig hvis en ser på med kikkert. Da kan en sitte der og betrakte alle småfuglene med alle sine flotte farger som svinser rundt og napper litt her og litt der. Og så kommer det plutselig et uhyre inn fra høyre. Det er reint så en skvetter. Og så viser det seg , når en får tatt bort kikkerten, at det bare er ei skjære.

Sånn kan en holde på. 

Og vi må snakke litt hardt til katta, som sitter der i vinduet og sikler: ”Ikke prøv deg,” sier vi, og tenker på all fuglematen vi har vært på Felleskjøpet og hamstra inn, og som skal bidra til å gi oss mye glede og dramatikk i de lange, kalde vinterdagene.

 
Og da kan den stakkars katta bli helt grønn i øynene av misunnelse, og jeg har leka meg litt med Picasa igjen. En får ikke mer moro enn den en lager sjøl.
 

2 kommentarer:

  1. Når jeg leser innleggene dine her, så er det lissom som du er her i rommet og vingler hit og dit i tema og setningsoppbygging, gestikulerer og humrer, mens lyder og ord fosser ut av deg. Du skriver som du prater, som virvlende høstløv på en blåsbortdag, men til slutt blir det lissom en mening av summen av grubleriene. Som plastikk, er dette retro for meg, Gode minner fra en lykkelig barndom. Gleder meg til å følge tankene dine videre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Koselig, Lill Torunn! Jeg bare surrer i vei, vet du! Men det er moro! Klem.

      Slett

Kommenter gjerne!