mandag 18. september 2017

Ord for dagen

I min iver etter å finne meg litt god litteratur for kvelden, snublet jeg over en eldgammel bokrygg.  Jeg lurte på hva i all verden det var for noe, og dro fram boka. Joda, det var et arveobjekt:


Husandagtsbog
Guds Ord, Betragtninger og Bønner
For hver Dag i Året
af
Amadeus  Kreussberg.
1883
Oversat fra Tydsk.
Med Forord af
C. M. Ekhoff,
Prest.
Dertil er føiet:
En del Betragtninger, Bønner og Salmer
af Luther, Arndt, Fraude, Pontoppidan,
Brorson m.fl.
Andet Oplag.

Spennende!  Nysgjerrigheten lenge leve! Som jeg pleier å gjøre i sådanne  tilfeller, åpnet jeg boka på måfå, i håp om at jeg kunne få noen fine, oppbyggelige ord for dagen. 
Du kan tro det eller ikke, men den åpnet seg på 3. april. Bursdagen min.  Dette kunne ikke være en tilfeldighet.
Og jeg begynte å lese:
”Blant alle Jordens Skabninger var ingen uslere og elendigere end Mennesket. Menneskets   timelige Liv er kort, møisommeligt og, fra det første Øieblik af hans Fødsel lige indtil hans Død, omgivet af mange Sygdomme og allehaande  forskjellige Trængsler og Gjenvordigheder, og hans Legeme er  underkastet flere farlige Tilfælde, end alle andre levende Skabningers Legemer. Mennesket har ogsaa  flere Fiender, der sætte an paa ham, baade indenfra og udenfra, og hans hele Liv er fuldt af Møie og  Arbeide lige indtil Døden, hvilken ogsaa pleier at være langt smerteligere for Mennesket, end for de ufornuftige Dyr, da Fornuften bidrager saa meget til at skjærpe alle våre følelser.”
Jojo. Kan så være.  
Ikke rart de var mørkeredde før, og så både tusser, troll og spøkelser. 
Jeg fikk i hvert fall en god forklaring på vepse- og humlestikk og magesår som har vederfaret meg i sommer.
Fiender utenfra, ja vel, men innenfra? Bassilusker og bendelorm?
Og  fornuften?  Godt den forsvinner mer og mer!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommenter gjerne!