mandag 16. desember 2019

Førjulsdrøm


Jeg sitter på en kafe 
på et kjøpesenter
det er et nytt og moderne sted
med mange fancy og fine kaker
og du kan få kaffe latte 
og varm sjokolade
og litt av hvert
og det er det jeg har kjøpt
en svær kopp med varm sjokolade
 fordi jeg er sjokoman
og jeg synes jeg kan høre
 mammas stemme som sier
kan en ikke få kjøpt 
et støkke brød lenger
med ost nei det kan en ikke
og jeg sitter der med kakaoen min
 og ser på folka
 de går fram og tilbake
 med bæreposene sine
og der går det ei med
en stor bærepose fra Dressmann
hun har sikkert kjøpt klær
 til mannen sin til jul tenker jeg
 og jeg ser ei eldre dame
som er forferdelig skjeløyd
 på det ene øyet
hun har brun kåpe
 og jeg blir sittende og lure på
om hun er født sånn
 eller om det har kommet til
en skade etter hvert
og hvorfor går det ikke an
 å operere det tenker jeg
en kan jo så mangt
nå for tida
og der kommer det tre gutter
alle med grå hettejakker
 og den ene har hetta over hodet
og jeg merker at jeg ikke liker
at noen går med hettene over hodet
 som om de ikke vil bli sett
 og jeg tenker at da kan det være
 at han har tenkt å rane noen 
kanskje meg
 men jeg merker at jeg lar han
forsøke å rane mannen
som sitter ved nabobordet 
og scroller på mobilen sin
for det er det man gjør
 når man er aleine på kafe
scroller på mobilen
 og jeg lar gutten med hetta
peke på mannen med en pistol
og jeg merker at jeg reiser meg opp
og går bort til han
og ber han ta bort den pistolen
og han blir så forfjamset
 at han senker den og jeg tar den
 for han har ikke tenkt å bruke den
 og så begynner han å gråte
der rett foran meg
og jeg åpner pistolen
 og tar ut ammunisjonen
enda jeg ikke vet
 hvordan jeg skal åpne en pistol
i det hele tatt
og jeg gir den til vekteren
 som har kommet til
og som også bare er en ung gutt
og jeg merker at jeg tenker
at de kjenner hverandre
fra skolen
 og jeg lar den ene
være en mobber
og den andre et mobbeoffer
og nå får han hevnen sin vekteren
 eller er det omvendt
det er ikke godt å si
men så tar han av seg hetta gutten
og da ser jeg
at de er så unge alle sammen
 og de har barnslige uskyldige ansikter
og de setter seg ned
og har kommet fra skolen antagelig
og er bare innom før de går hjem
 og ingen blir forsøkt
 ranet i det hele tatt
 og jeg ser ei ung jente
som går forbi
 bærende på noen poser hun og
 hun har på seg
ei grå ytterjakke i ull med belte
og lang hestehale
og hun er av de flinke på skolen
 og hun baker pepperkaker
hjemme hos mamma
med noen venninner
og hun går 
på sykepleieskolen eller noe
og jeg lager henne til usminket
enda jeg bare ser henne bakfra
 eller kanskje bare
med sånn sminke som ikke synes
og jeg lar det komme
en gjøgler utpå torget
ved siden av meg
 han har antagelig
 stylter på innsiden av
 den rød og sortstripede buksa
og han har knallrød jakke
 med gullknapper
og en morsom sort og rød
 hatt på hodet
som jeg er redd skal falle av
når han sjonglerer
med de tre ballene i lufta
men ikke så redd som jeg er
 for at han skal falle av styltene
og ramle ned i hodet
 på den tilårskomne
 mannen med krykkene
 som sitter ved
det ene bordet der ute
og jeg lar han falle
 og jeg flyr ut til den gamle
og hjelper han opp igjen
og spør om han trenger hjelp
og han sier nei og takk
og jeg går tilbake til bordet mitt
 hvor mobilen og veska mi ligger
og jeg ser at 
mannen ved nabobordet
han med mobilen
han har sittet 
og passet på veska mi
og vi møter blikkene til hverandre
 og blir nesten litt kjente
 men da kommer det en annen inn
og han spør
om han kan slå seg ned
 ved mitt bord
 og plutselig ser jeg
at det ikke er noen andre
ledige bord i lokalet
og jeg sier selvfølgelig
 ja bare sett deg 
og jeg ser at han er nydelig
 med et maskulint ansikt
og snille fine øyne
og der sitter jeg plutselig
 med en tom kopp og
jeg reiser meg og går ut
og da jeg kommer ut
 laver det ned store snøfiller
og jeg merker at jeg står
 utenfor ei hytte i skogen
 og henter ved
og jeg har på meg
 en hjemmestrikket setesdalsgenser
 i en nydelig blåfarge og hvitt
og med samme farge og mønster
på vottene
 og nedenfor hytta står det
 tre rådyr og gnager
 på noen kvister
 og i neket jeg har hengt opp
sitter det to dompaper
en hann og en hunn
 og jeg går inn med veden
og det spraker i peisen
da jeg tenner opp
og jeg lurer på om jeg skal la
 han komme 
han med de snille øynene
 og det maskuline ansiktet
 jo hvorfor ikke tenker jeg
og så lar jeg han komme
og der sitter jeg
 med enda en kopp
 med varm sjokolade
fordi jeg er sjokoman
men jeg er slank og fin likevel
og så kommer han
men så løser han seg opp
som om han bare er en drøm
 og jeg sitter i bilen
og kjører hjemover på glatta
 og på den smale veien
etter hovedveien
 møter jeg en kjempebil
som tar nesten hele veien
men jeg kommer meg forbi
og jeg lar oss nesten kollidere
så han må ut i grøfta
 og jeg merker at jeg stopper
og løper bort og spør
hvordan det gikk med han
og det gikk bra sier han
og han er en helt vanlig mann 
 og bare opptatt av
 å få ringt etter hjelp
 for å dytte opp en trailer fra grøfta
 det kan ikke jeg
og jeg setter meg i bilen
 og kjører hjem
og da ser jeg baklysene
 på traileren langt bak meg
 for han har ikke innbilt seg
 at han kjørte utenfor veien
i det hele tatt
  det er det bare jeg
som jeg har gjort.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommenter gjerne!